وي افزود: طراحي محدوده طرح ترافيک وقتي مؤثر است که اعمال اين محدوديت با موفقيت اجرا شود، ليکن حجم انبوه خودروهاي ورودي به داخل محدوده طرح و محدود بودن امکانات و نيروي انساني براي کنترل اين محدوده، از مشکلات اجراي طرح مذکور است.
مدير عامل شرکت کنترل ترافيک شهرداري تهران مطالعه الگوهاي موفق در بهرهگيري از فناوري روز به عنوان مکمل کنترلهاي انساني را راه حل رويارويي با چالشهاي اجرايي در مسير بهبود وضعيت ترافيک تهران عنوان کرد و گفت: معضل ترافيک و آمد و شد پر حجم خودروهاي شخصي در معابر شهري، از مهمترين مشکلات امروز تهران است.
بهروز آمد و شد در شهر را لازمه ايجاد تحرک و نشاط شهري و گردش چرخه اقتصادي و رفاه اجتماعي جامعه دانست و تصريح کرد: تردد بيش از حد ظرفيت و کشش معابر شهري در شهر پر تراکمي مانند تهران، علاوه بر کاهش کارآيي ناوگان حمل و نقل شهري، آثار سوء اقتصادي و بهداشتي را نيز در بر خواهد داشت.
وي کنترل منطقي خودروهاي شخصي براي دسترسي به مناطق مرکزي شهر به موازات مديريت و ساماندهي سفرهاي شهري را از جمله راهکارهاي کاهش ترافيک بر شمرد و اضافه کرد: با بهرهگيري از دانش و فنآوري روز دنيا نظام حمل و نقل شهري را ميتوان بهبود و ارتقاء بخشيد.
بهروز با اشاره به اين که کاهش خطاهاي انساني و افزايش سطح اثربخشي راهکارهاي مديريتي بخشي از مزاياي به کارگيري فنآوري جديد به شمار ميآيند، اظهار کرد: يکي از روشهاي مناسب کنترل ترافيک در مناطق پر تردد، دريافت عوارض از خودروهاي استفادهکننده از اين مناطق است که از طريق کاهش تقاضا، ترافيک را روانتر ميکند.
وي با بيان اين که سامانه اخذ عوارض به عنوان يکي از زير سيستمهاي حمل و نقل هوشمند در کلان شهرهاي دنيا محسوب مي شود، افزود: در اغلب شهرهاي بزرگ دنيا مناطقي با عنوان منطقه يا محدوده طرح ترافيک مشخص شده و از استفادهکنندگان عوارض ورود به اين محدوده دريافت ميشود.
بهروز يکي از راهکارهاي عملي انجام اين کار را ثبت نام اوليه و تعريف فهرستي از خودروهايي دانست که مجاز به ورود به مناطق مرکزي شهر هستند و خاطرنشان کرد: در اين شيوه بايد از ورود خودروهاي غير مجاز جلوگيري کرد و براي اين کار از ملاکي که متمايزکننده خودروهاي مجاز و غير مجاز است، استفاده شود.
وي برچسبگذاري و کنترل به وسيله مأموران پليس، استفاده از فرستندهها يا گيرندههاي شناسنده و فرکانس راديويي و کنترل شماره و نوع پلاک خودروها به وسيله سامانه پردازش تصوير هوشمند را از جمله روشهاي اين شيوه بر شمرد و تصريح کرد: هر يک از اين روشها نقاط قوت و ضعف مشخصي دارند.
بهروز با ذکر اين نکته که با توجه به تحليل اقتصادي، امکانسنجي روشها و در نظر گرفتن ساير مسائل شهري، روش کنترل بر اساس شماره پلاک خودروها مطابق با فهرست دارندگان مجوز دائم يا موقت براي تردد در منطقه طرح ترافيک براي تهران مناسبتر است، اضافه کرد: در حال حاضر اين محدوده به صورت سنتي در تهران کنترل ميشود.
وي با اشاره به اين که کنترل سنتي محدوده طرح ترافيک نيازمند نيروي انساني زياد و تحمل شرايط سخت است، ادامه داد: شيوه سنتي محدوديتهاي عمدهاي دارد از جمله اين که وقتي يک خودروي متخلف براي جريمه کردن متوقف ميشود، بسياري از خودروها بدون بررسي شدن از کنار آن ميگذرند.
بهروز با بيان اين که احتمال خطا در خواندن پلاک، نوشتن جريمه و ثبت آن از مشکلات شيوه سنتي کنترل محدوده طرح ترافيک است که با مکانيزه کردن کنترل رفع ميشود، ادامه داد: کنترل مکانيزه انعطاف بيشتري در مقايسه با شيوه سنتي دارد و با توزيع تردد عبور خودروها در ساعات مختلف روز، استفاده بهينه از اين محدوده را رقم ميزند.
مديرعامل شرکت کنترل ترافيک شهرداري تهران در پايان استفاده از فناوري را موجب افزايش تشخيص تخلف و کاهش ميزان تخلفات دانست و اعلام کرد: با ارزيابي و مقايسه روشهاي مختلف کنترل مکانيزه محدوده طرح ترافيک، شيوه قرائت خودکار پلاک خودرو بهترين روش براي تهران است.
100
انتهای پیام/